I den nya konjukturen vill dom flesta ha en stor mängd information om vad som händer på jobbet. Dom som leder en verksamhet vill nå ut med information som är relevant och tydlig. All forskning som finns kring hur vi tar in information pekar entydligt på att om du bara väljer att skicka skriftlig infomation så når du maximalt 25% av din målgrupp. Dom övriga 75% förväntar sig att du skall prata med dom, eller få informationen på annat sätt.
Om vi utgår från att man i en verksamhet vill ha en sharepoint för att skapa en yta för att utbyta information och tankar kring en kulturförändring eller verksamhetsutveckling så fungerar det enligt våra erfarenheter mycket väl.
Några konkreta tips;
- Säkerställ att användarna får interaktion, dvs själva kan tycka, tänka och delta.
- Se till att du testat alla funktioner så att dom fungerar från början. Fungerar det inte för användaren första gången så går han/hon inte in igen ”Det fungerar ju ändå inte”
- Se till att användarna får en signal i sin mailbox när det gjort uppdateringar, detta för att dom skall få en signal om att det hänt saker.
Slutligen, se till att visa upp goda exempel för att påvisa vad som händer!
Cloudcomputing och applikationer som lirar med hela verkligheten? Mac, Linux, Win och mobiltelefoner?
Cloudcomputing, Mac, Linux, Win och mobiltelefoner, absolut skall vi koppla samman allt detta. Vi måste bara få folk att förstå värdet av den information dom själva sitter på.
Det är det som är drivet till att vi kan koppla samman alla plattformar.
Av erfarenhet vet jag att det krävs mycket tjat för att få en organisation att använda Sharepoint som info.bärare. Men jag kanske tjatar på fel sätt…. eller hur får man en säljavdelning att använda Sharepoint trots att den skapad efter konstens alla regler?
Fungerar bättre för projekt.
Jag tror att det handlar om återkoppling och att ge folk credd för att skapat dialog där, det är ett stort applåderande som skall till ;-). Där vi idag ser det fungera är i de situationer där man har SP som ”den enda” plattformen.
En tanke är kanske att börja med att rulla ut en funktion i taget. Dvs vill man ha igång informationsutbyte, eller uppföljning statistik eller vad.
En faktor till är hur den enskilde konfigureras sin klient för att ta emot uppdaterings informationen. Dom flesta av oss är ju nyfikna, det innebär att vi alltid vill se vad som finns om vi bara får en ”daglig sammanfattning” i mitt mail.