The old school – eller bara ett annat sätt att betrakta världen

En kopp kaffe och ett inlägg det sista man gör för veckan. Jag hade en maildialog med en kollega i branchen som på fullt allvar tycker att man är en cit. ”follower” eller ”postmen”, slut cit.,  om man publicerar saker man inte skrivit själv eller refererar till andra som skrivit något. 

mongara_2007-01-17_101

Hela idéen och tanken med wiki, webb, blogg, twitter, nyhetsbrev etc är ju trots allt att man länkar samman tankar, åsikter och idéer på ett för alla utvecklande sätt. Jag kan ju ha tolkat hans ambision på ett felaktigt sätt, men jag kan ju se flera beteenden runt om oss där man inte tror att man skall förmedla sina erfarenheter och tankar på ett öppet sätt.

I min värld är det viktigt att utbyta erfarenheter och att i vissa fall provocera för att få lite response och gymnastik för hjärnan. Att skriva blogg är ju ett sätt att få gymnastik för hjärnan 😉

Det är svårt att vara unik i en idé, åsikt eller tanke. till saken hör att ju mer man tar del av andras tankar så blir man kanske inte så unik. Jag tror på det man väljer att kalla kollektivt medvetande , dvs att med givna influenser i en grupp så blir det man tror på lika. I min branch av konsulter kan man se detta tydligt just nu.

Konsulter som går från att jobba med verksamhetsutveckling till att jobba med processer kring nedskärningar etc.  Liselotte visar just nu på sin blogg ett konkret exempel på  hur olika konsulter väljer att kommunicera med sina kunder.

Kommentera

