Att vara snål – är det lösningen?

Jag har under den senaste tiden både privat och i affärslivet stött på människor som jag upplever som ogina, eller snåla. Det handlar då inte bara om pricipen ”En sparad krona är en tjänad krona” utan mycket mer än så. I goda tider har folk och företag självklart ett större utrymme, men nu upplever jag i flera situationen ett allt för kortsiktigt tänkande. 

image (9)

I den gamla ekonomin fanns ett flertal stora industrimän som valde att bygga saker långsiktigt tänker då på historiska personer och familjer som Curt Nicolin och familjen Wallenberg. Det fanns alltid en heder i att låta den andra parten i en uppgörelse tjäna pengar. Ett som jag ser det med ett visst ansvar kring att bygga samhället långsiktigt. Min farfar som hade girlanger med hammaren och skäran i julgranen skulle vända sig i sin grav kring min åsikt.

Nej, jag menar inte att det var bättre förr, men i boken Cowboychefen beskrivs ett begrepp som författarna valt att kalla ”postit ekonomin”. Avarten av detta beteende är kortsiktigt tänkande. Någon har sagt att ”Om man delar kärlek, blir den större”, samma sak tror jag gäller affärer.

Draknästet, ett av de bästa program som just nu sänds i statlig TV. Programidén är enkel, ta fram fem duktiga riskkapitalister och låt dom värdera och eventuellt köpa in sig i ett antal presenterade affärsidéer eller företag. Till min stora glädje är det inte allt för mycket ”lytesTV” som man kan se på andra kanaler, typ IDOL etc. Där man i underhållningssyfte visar upp folk som inte uppfyller förväntan mot sittande jury.

I senaste avsnittet såg jag dock ett exempel där en av kapitalisterna investerade ett par hundratusen i en idé med ett värde som den som hade idén inte såg.

Men förutom det så för dig som har en idé är det bara att skriva ner de frågor som riskkapitalisterna ställer till de som presenterar sina affärsidéer och vips så kan du börja värdera din egen idé.

Slutligen ett annat citat som jag gillar. ”En pricip är inte en princip förän den börjar kosta dig pengar. ”

Kommentera

