Dom sju dödssynderna och dygderna i försäljning

Jag är inte troende katolik, men med SVT´s senaste satsning i ryggen kan jag inte låta bli att fundera lite över begreppen de sju dödssynderna och vad dom igentligen betyder i olika sammahang. Efter lite googlande inser jag snabbt att man kan använda dessa till olika saker. I en artikel på Metro i maj i år så beskriver man hur man inte bör göra på Facebook. David Griner som är strateg i sociala medier beskriver  här de sju saker man inte skall göra på Facebook. Eftersom jag själv inte finns på facebook har jag inte lyckats uppfylla dom, jag tror däremot stort på sociala media inom marknadsföring och försäljning. 

Madonna

Min egen reflektion är ju att lägga dom i sammahanget av motsatsen till synden, De sju dygderna, såhär tänker jag;

 Lust – Att skapa relation med kunden är viktigt, men att kalla kunden vid förnamn det första man gör vid en kontakt är inte rätt. Lär känna kunden först.  De ord som står i motsats är dygd som kan besrivas som måttfullhet något som vi som jobbar med försäljning kan ha svårt för.
Frosseri.- Många företag skaffar för många kunder i olika branscher. Det kan bli kontraproduktivt. Välj istället kunder med eftertanke men självklart där du har ditt nätverk som en bra början.  Motsatsen är i detta fall avhållsamhet eller kyskhet. Lite svårt att applicera kanske men en kollega jag hade för länge sedan sa vid något tillfälle ”inte köra med firmans mopeder”.
Girighet – Om man bara försöker sälja, utan att intressera sig för vad kunden gör så genomskådar kunden dig. Självklart skall du vara klar över vad ditt mål är! Om du ligger lite lågt i början kommer det leda till resultat sen, du vill ju skapa en långsiktig relation med din kund? Denna motsats känns bra då den är ”öppenhet”, ja öppen och med ärligt uppsåt att vilja göra gott för kund.
Lättja – Att inte vara påläst kring vad kunden jobbar med och kanske inte veta vilka hans problem är att visa likgiltighet. Var närvarande. Det givna ordet är flit, utmaningen är att då göra rätt saker och inte bara saker.         

Vrede – Undvik att lägga kraft på att bemöta negativ kritik som dyker upp. Satsa på att förstå var den kommer ifrån och visa på skillnad. Här är ordet tålamod, man kan ju fundera på vad jag måste göra för att få kunden att köpa, eller acceptera att det inte blir så.
Avundsjuka – Försök inte att härma andra hitta din egen stil och håll fokus på ditt erbjudande. I den katolska beskrivningen av dygder väljer man ordet medmänkslighet, ett stort begrepp som man kan reflektera över.
Högmod – Prata inte om din verksamhet, lyssna och du får värdefull information. Ordet är ödmjukhet, med ett bra samtal i botten upplevs man alltid som ödmjuk.

Man kan bara avslutningsvis säga det gamla ordspråket ”Man ska inte döma hunden efter håren” .

Kommentera

