Social ekonomi + sociala media = sant?

Jag har fått föremånen att delta i ett projekt som heter ”Kompetent Social Ekonomi” som är ett projekt som delfinansieras av Europeiska socialfonden. Projektet ägs av Coompanion Stockholms län och erbjuder kompetensutveckling för personer anställda inom den sociala ekonomin i Stockholms län. Projektet pågår 2009-2011.

Mitt/vårt (Mongara AB)  bidrag i detta är att via Folkuniversitetet genomföra ett antal seminarier i ämnena ledarskap, marknadsföring och försäljning. Dom som deltar i dessa seminarier är inte den grupp av medarbetare jag får arbeta med dagligdax. Det är  människor som arbetar i det som många av mina kunder väljer att kalla för CSR, dvs det som mina kunder väljer att stödja av moraliskt etiska skäl eller av skälet att det faktiskt stödjer deras egen marknadsföring eller profil.

Någon har påstått att det finns ca 85000 personer som är sysselsatta i denna branch, och då pratar vi bara om Stockholmsregionen.

En stor grupp människor som finns i branchen är månniskor med olika handikapp, sociala så väl som fysiska. Många av dessa verksamheter har tidigare varit hänvisade till finansiering via statsbidrag, etc. Beroende på konjunktur och politik ser inte verkligheten ut så längre. Det vi talar om inom våra seminarier handlar mycket om hur vi skall öka gruppen av kunder och intressenter för dessa verksamheter.

Till min stora glädje har jag en klar uppfattning om att det som i många andra fall handlar om försäljning och marknadsföring, och det är i detta sammanhang de sociala medierna kommer in. Utmaningen ligger i på vilket sätt man kan utnyttja dessa medier på ett effektivt sätt.

bubblus-social-media

Några som jag tycker har förstått och oxå kan förklara detta på ett effktivt sätt är Norén och Worbs, ett par tjejer med mycket skinn på näsan och ett stort mått av erfarenheter. Om vi bortser från att sociala medier ”ligger i tiden” så är det ett kostnadseffektivt sätt att nå stora grupper av presumtiva kunder och intressenter. Utmaningen för den sociala ekonomin tror jag handlar om att beskriva sin verksamhet i tal och nytta som jag som intressent förstår. Det innebär att man måste ta till sig ett antal begrepp som används i den kommersiella världen, men med anpassning till det man arbetar med.

Kommentera

