CSR och sociala media i praktiken

SVT har som du säkert vet gjort en produktion i Namibia där man skickar ut en svensk familj att leva med det som kallar en urbefolkning. Debatten handlar om allt från tillstånd att filma till vad befolkningen på plats får i ersättning.

Som ersättning för detta får stammen som man besöker lite småpengar och lite rismjöl. Ja, jag vet debatten landar i ”den vite mannen” och kollonialism som är nog så tungt att fundera kring.

stanley_03

Det jag funderar på är vilken miss marknadschefen på produktionsbolaget Eyeworks Productions har gjort när han/hon inte nyttjat möjligheten till att marknadsföra sin verksamhet som det goda företaget. Vad sägs om att bygga en skola på plats eller säkerställa den lokala sjukvården på plats eller varför inte en fungerande toalett eller en fungerande brunn. Ja, eller vad man nu kan behöva.

En annan marknadschef som kanske skall fundera på vad han gör just nu är Onoff som låtit någon som har en tät anknytning till bolaget justerat lite information om bolaget på wikipedia.  Att man har förmågan att hitta en ny sida att tjäna pengar på i sin verksamhet är väl inte fel tycker jag. Dvs om marginalen på försäljningen av produkterna är låg så hittar man tjänster som man kan tjäna pengar på, det är starkt tycker jag. 

Det kanske är dax för oss i näringslivet att fundera på vad och hur vi gör. Ja det går fort nu 😉 och andra sätt och saker börjar bli viktiga.

Annonser

En kommentar Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s