Lojalitet en bricka att spela med

Jag har funderat lite kring vad lojalitet och engagemang kan innebära för en verksamhet. Konjunkturen ger oss som arbetsgivare eller som chefer inte så stora möjligheter att skapa ökat engagemang eller kanske ökad lojalitet. Med framgång följer engagemeang och lojalitet. Det är lätt att heja på ett vinnande lag, det vet vi alla, eller hur. Denna tanke bygger då på att drivkraften hos individer handlar om egen vinning. Jag vet mycket väl att det finns andra drivkrafter, men i en kanske pressad situation kommer många av dom basala kraven upp högt på listan.

images

Hur tänker jag då, vad kan jag göra. högre lön – nja säljkostnaderna har ökat, fler mer kontakter för mindre jobb,  och marginalen  kring det vi gör har ju inte ökat. Incitament  – på vadå värdet är ju kanske inte så högt nu.

Är det då någon skillnad i ett mindre eller större företag eller organisation?

Igentligen inte faktiskt. Det är i den lilla gruppen det händer eller inte händer. Vadå händer, jo om vi gemensamt visar omtanker för det vi gör. Om vi har förmågan att erkänna brister, svagheter om vi kan acceptera dessa och stödja varandra i att visa omtanke för våra kunder. Det är då det händer och kunden upplever att det vi gör faktiskt gör skillnad för honom oxå.

Konkret betyder det att behovet av kommunikation och feedback ökar.

Jo det var just det, omtanken som vi visar internt speglas externt mot våra kunder. Det går inte att skilja på, alltså

–  lika för alla.

En av dom faktorer som påverkar människors förmåga till engagemang och omtanke är stress. Din/min roll som medarbetare och ledare blir således att försöka skapa förutsättningar för att sänka stressfaktorerna i verksamheten i kombination med att visa upp goda exempel. Om vi toppar det med att försöka vara förebild kommer man långt, det handlar oxå om tron på ”Givers gain” – filosofin om att om man ger så får man.

Ja jag vet att det finns dom som tagit patent på begreppet (läs BNI, ett nätverk för företagare), men det handlar mer om att leva tron om detta vilket Buddha gjorde redan för ca 2500 år sedan.

Annonser

En kommentar Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s