Sex, droger och pengar

Om man nu vill få besökare till sin blogg eller kring sina åsikter kanske man skall ta till detta uråldriga knep. En rubrik med ämnen som intresserar alla.

Vad jag igentligen vill skriva om var vilka drivkrafter som leder till en relationen till min kund. I vår bok om försäljning som vi gav ut 2007 ”Cowboysäljaren”, skrev våra författare om att den största drivkraften i försäljning är sex. Som ansvarig utgivare vill jag bara säga att boken inte gör anspråk på att vara en instruktionsbok i hur man skall agera som säljare, utan mer en bok som vill bevisa att verkligheten i försäljning alltid överträffar dikten, då den är full av helt sanna historier kring ämnet.

boots-till-webb

 Tillbaka till ämnet sex. Jag är nog benägen att hålla med om drivkraften i sex men ur lite olika perspektiv. Då tänker jag närmast på att det handlar om något som jag vill ha och där det det finns ett klart behov. Då har vi en god förutsättning för en affär. Om vi då utgår från tanken kring droger så kan man nog säga att om man arbetar med försäljning så kan man uppleva ett visst form av rus när kunden säger att man accepterar ditt erbjudande.

Ett sätt att förlänga ruset är att utgår frän att kunden köper av dig vid tre tillfällen, när han/hon vill träffa dig, när du skickar offerten och slutligen när kunden säger ja. Det är iaf ett sätt att hålla din motivation uppe på en hög och fin nivå, inte att förväxla med doping.

Slutligen kan man fundera på pengar, en kollega till mig sa att det är cit. ”- pengar en fantastisk drivkraft, när man inte har några”. Det ligger en stor sanning i det. Min erfarenhet är dock att dom säljare som inte har pengar som sin största och första drivkraft är bäst. Med bäst menar jag att dom ofta har en förmåga att se till kundens bästa och till en långsiktig relation. Något som jag tror är viktigt då vi jobbar med tjänster och med effekter över längre tid.

En kommentar Lägg till

Kommentera

