Från hagel till kula

 I veckan som gick, avslutade jag en seminarieserie som handlade om ledarskap och arbetsledning. I slutet av seminariet började vi prata om drivkrafter för en ledare och chef. I den fick jag naturligtvis frågan om mina egna drivkrafter. Efter en kort dialog säger en av deltagarna på tal om att öka sitt fokus på vad man gör – ”Från hagel till kula”. Den kommentaren fastnande i mitt huvud.

Bullet

För dig som inte har ett intresse för vapen eller jakt skall jag snabbt förklara. Att skjuta med hagel kan enkelt beskrivas som att man sprider bly över en större yta. Att skjuta med kula betyder således att man skjuter med mer bly fast på en liten yta. Nog om denna metafor. Det jag tänkte handlar om att hitta ett fokus. När stressen kommer krypande, eller när jag tycker allt för många saker känns spännande och kul är det lätt att tappa fokus. Bestäm dig för vad som är dina kulor och skjut med de i stället för hagel. Men igentligen kanske det handlar om modet att välja och välja bort och ha förtröstan på att det blir bra, fast jag inte har 100% kontroll. På frågan vad dom som deltagare tog med sig från våra seminarier dök dock följande saker upp;

  • Att ta beslut med magkänsla – och att det är okej att ändra sig.
  • Att följa upp saker jag gjort – och inte bara göra saker.
  • Hantera mina medarbetare – och att veta att det är bättre att ta tag i saker.
  • Begreppet Storhet – i detta fall min egen storhet och jobba på att stärka självkänsla.
  • Jag har två hattar i min ledarroll – hantera det med omdöme.
  • Att lyssna till hur andra tänker – vi gör det svårt för oss själva ibland.

Mitt eget mål denna vecka blir således att öva mod. Jag återkommer med resultatet?

4 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    Så vad är det du ska öva för mod? Modet att skjuta hagel och acceptera att inte alla träffar målet? Eller modet att välja bort sidomålen till förmån för det du siktar på?

    Det gäller i så fall att veta att man dels siktar på rätt sak och dels har en stadig hand. Dessutom är risken uppenbar att man fullständigt skjuter sönder målet. Kärnvapen är inget bra vapen i ett invasionskrig.

    Jag har två vapen i min ledarroll, men saknar helt omdöme. Anlita mig om du törs!

  2. Anders Lindh skriver:

    Just det Bing.

    Skall det bli något måste man välja bort (inte hagel). Tror faktiskt att dom som lyckas har valt och valt bort.

    Grejen är bara att då måste man bestämma sig för vad som framgång för mig själv?

    Tror faktiskt att att Bolt valt bort saker för att nå sitt mål, att bli världens snabbaste man! Det finns någon som sagt, att man inte skall sträva efter framgång, utan att man skall sträva efter att bli en värdefull människa?

Kommentera

