Green Day, bara en generationsfråga

Just nu har jag en del olika pågående uppdrag som handlar om mångfaldsarbete och i men också frågan kring generationsskillnader ligger på kundernas agenda. I mitt huvud så är skillnaden mellan mångfaldsarbete och generations skillnader hårfin. Det handlar ju till syvende och sist om att vi har olika värden och värderingar som skall samexistera.

f_greenday1m_665c237

 Till saken hör att jag i helgen fått möjligheten att gå på två konserter, där målgruppen troligtvis varit två olika. Min son fick en födelsedagspresent och i hans ålder så tyckte väl jag som förälder att klart att familjens trummis skall ha konsertbiljetter (Green Day) i födelsedagspresent. Tydligen tyckte delar av min familj att jag också skulle få konsertbiljetter (Fleetwood Mac). Att se dessa två band inom loppet av en helg är som att titta rakt in i huvudet, på en 60-talist och en 80-talist. Tillbaka till generations skillnader på arbetsplatsen kontra mångfald. I min dialog med en av våra kunder så får jag en lista med de som vi konsulter kallar för framgångsfaktorer kring hur man lyckas med mångfaldsarbetet, jag har här valt att jystera den lite, några tips då;

  • Oftast finns det mycket lite man kan göra för att påverka skillnader, försök jobba med att medvetet främja likheter istället.
  • Jobba successivt från ett problem till ett möjlighetsperspektiv. (detta är en lång process, och det finns inga genvägar)
  • Fokusera både internt och externt; förändring kan aldrig ske i ett område om vi inte tror på det och delar dess värderingar.
  •  Jobba med värderingar och attityd i relation till kunden och mångfalden.
  • Om människor i företaget inte är med på tåget kommer man ingenstans.
  •  Medvetenhet är nyckeln till förståelse.
  • Stirra ej blint på hur planen för förändringen såg ut från början. Om man måste korsa linjen för vad som är vårt uppdrag för att nå det mål man har i sikte, gör det.
  • Hitta gemensamma mål, som inte bara handlar om att främja likheterna utan kanske handlar om andra saker..

Ja, jag vet att vi behöver fler tjejer bland oss ”vita medelålders män”, och för övrigt ger jag Green Day 1-0, för den energi som aldrig sinar under en konsert på drygt 2 timmar.

3 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    Jag tror du kan backa bandet i din tipslista. Mångfaldsarbetet kan inte börja förrän man sett till skälen att man inleder det. Är det för att man faktiskt vill åstadkomma en förändring? Är ledningen med i matchen, på riktigt? Är medarbetarna med i processen – och är den ärlig?

    Försöker man däremot anpassa sig till ”politisk korrekthet”, släcka en befintlig brand, eller värre – gå särintressen till mötes på någon annans bekostnad och dölja det bakom en fasad av förändringsarbete?

    Det framgår inte, men du berör det i din metaforfloskel med tåget. Resten får komma sedan, men hur ser grunden ut? Står inte din kund på stadig uppsåtlig mark så kommer din konsultroll bli en av medhjälp till misslyckande. Fast det kanske är det du menar när du ska korsa linjen för den ursprungliga planen? Det framgår inte heller.

    Vi är många långa år efter USA i de här frågorna och där kan man nog hitta många svar. Låt mig bjuda på en intressant länk..

    ”A key finding of this report is that diversity
    needs to be defined broadly and should
    encompass a wide range of initiatives that meet
    the changing needs of customers and workers.
    Leaders and employees should take active roles
    in implementing these diversity processes
    which, in order to succeed, should be fully
    aligned with core organizational goals and
    objectives.”

    http://govinfo.library.unt.edu/npr/initiati/benchmk/workforce-diversity.pdf

  2. Anders Lindh skriver:

    Kul att du hittat en länk för att stödja dina argument, jag stödjer dom. synd bara att den är lite gammal 1999?

    Jag utgick kanske från att man idag är medveten om att problemet finns och att man vill göra något åt det. Att man som extern konsult kan vara den som ”korsar linjen” är det som skiljer en riktig konsult från något annat.

  3. Bing skriver:

    Om du tror att integrations- och mångfaldsfrågor på en svensk arbetsplats skiljer sig så mycket från en amerikansk för tio år sedan så vet jag inte vad du baserar det på.

    Det är klart att man är medveten om att ”problemet finns” och att man vill göra något åt det – frågan är *varför* man vill göra något åt det. Det finns idag mängder av bolagsstyrelser där man vill göra något åt snedfördelningen mellan herrar och damer i ledamotsleden. Men varför? Är det för att man genuint tror på det, eller för att drevet kräver det?

    Jag utgår ifrån att du som erfaren konsult har koll på det i nämnda fall, men det kan ju vara värt att nämna som prefix till din tipslista. Du vill väl inte leda någon annan i onödigt fördärv?

Kommentera

