Lita på magen

I något av mina tidigare blogginlägg lovade jag att återkomma med  mina övningar kring begreppet mod. När man som jag passerat 40 strecket är det lätt att lita på magen, då den inte går att missa i spegeln…..eller inte, det finns trots allt en del erfarenheter som man också kanske kan kalla intuition? Kollar man på wikipedia får man följande beskrivning av ordet;

Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta.

0152intuition01

Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt Denna veckan har jag bestämt mig för att låta min intuition får styra mina beslut. Ett intutivt beslut var att när en kund frågar om något så kan jag faktiskt ta hjälp av en annan kund för att få ett komplett underlag till den första kunden.

Våga lita på din intuition, och att det inte bara en kvinnlig företeelse, eller som en kollega till mig säger;

 ”Jag är tillräckligt säker i min mansroll för att…….”

Nästa vecka övar jag på att inte bara göra saker, dvs från hagel till kula. Har du några tips, skriv ett inlägg?

En kommentar Lägg till

  1. charlotte skriver:

    Magen är ett av mina bästa instrument, den måste vara i form;) Det handlar egentligen inte bara om intuition utan lika mycket om observation och slutledning innan beslut. Alla erfarenheter man har sedan tidigare, egna och andras samlas och används i beslutet som tas ”i magen”.

    En annan sak map hagel och bly, ibland kan det vara bra att inte avfyra skottet genast. Utan sikta en stund till så att man får en bra skottträff. Bara väntan inte beror på skotträdsla.

Kommentera

