Vem är ansvarig?

Denna eviga fråga kvarstär. Jag får ett nyhetsbrev till mig varje dag. Det är skickat från IT-branchens ”Se och hör”. IDG.se. I dagens nyhetsbrev ”10 viktigaste nyheter”  den bestod idag av, Sony Ericsson, Google, Spotify, Skype, HP, Nokia. Dvs hur det går upp eller ner, av eller på…men så hittade jag något som fångade mitt intresse en seriestrip med  ”Dagens Dilbert”.  

dilbert-02

I denna seriestrip så har chef och medarbetare en dialog kring förväntningar som upplevs som godtyckliga men oxå kring vem det är som gör jobbet. Japanerna introducerade Kaizen ett begrepp som handlar om förbättring och att minimera slöseri. en av de viktigaste sakerna i Kaizen är att man skall försöka lösa problem där dom uppstår.

Mmmm, när jag läste strippen funderade iaf jag på vem som är ansvarig och för vad?

Kommentera

