Att göra rätt saker, eller..

I ett tidigare blogginlägg har jag lovat att öva på att göra rätt saker, eller som jag utryckte det ”Från hagel till kula”. Ibland får man ”hjälp” från oväntat håll, dvs dom yttre förutsättningarna som man då själv inte kan råda över förändras och därmed blir valet enkelt. I detta fall har jag fått möjlighet att öva mitt mod, då vi just nu av olika anledningar är kort om resurser och jag själv måste utsätta mig för en del saker som jag är dålig på.

Mod

Det som jag främst just nu övar på är ett antal administrativa saker, och du som kanske känner mig vet att det inte är min starka sida. När man googlar lite kring ämnet ”Att göra rätt saker” så möter man alla muntra konsulter som också pratar om att ”att göra saker rätt”. Självklart kan väl tyckas att saker, skall göras rätt från början, men i min hjärna finns en stark kraft som säger att;

– Om man hela tiden skall göra saker rätt, så får man ju aldrig prova nya saker eller nya sätt att göra saker på.

När det gäller att öva på ”kulan” så handlar det om att slutföra saker innan jag tar nästa boll. Det känns faktiskt som om jag kommit en bit på väg. Men som alltid, ”sanningen ligger alltid i betraktarens ögon”.

Ja, bilden är det japanska tecknet för MOD. Sist jag såg dessa tecken hade jag fått en kalligrafi kurs av mitt hjärtas ljus och jag insåg snabbt att jag skulle öva tålamod. Efter att ha deltagit på kursen på etnografiska museet under två terminer och bara fått skriva ett rakt streck på pappret gav jag upp.

Det betyder säkert att jag bör fråga någon annan om hur det går med mina övningar?

Kommentera

