Jag fick inte vara jobbcoach

I den upphandling som arbetsförmedlingen gjorde i våras så valdes ett antal leverantörer för att möta anstormningen av arbetslösa. I denna upphandling  blev vi inte valda med huvudmotivet, att vi är inte var jobbcoacher trots att vi beskrivit både metodik och relevanta referenser. Vi jobbar med andra saker. 

För att citera en känd speedway förare, eller kanske komiker. ”Nej, jag är inte bitter….! ” Med viss eftertanke kändes det helt ok, då det vi beskriver kring vår verksamhet primärt handlar om andra saker. Jag hittade dock en blogg nyligen som verkade ha koll på läget och med en relevant analys.

ALABAMA BRYANT282

Arbetsförmedlingens uppdrag att förmedla jobbcoacher till arbetssökande har varit igång i några månader. Enligt Arbetsförmedlingen hade man september ca 4 500 personer som fått en egen jobbcoach. I augusti fanns det        ca 260 000 arbetssökande varav 42 000 var nyinskrivna. Dvs 1,6% av de som är inskrivna som arbetssökande hade efter en månad fått en jobbcoach . Skulle det vara rätt, så skulle även de 42 000 nyinskrivna ha blivit erbjudna en jobbcoach?

Betyder det att 90% av dom arbetslösa har tackat nej till erbjudandet?

Jag tror inte det är så. Kan det vara så att personalen på arbetsförmedlingen inte förstått vilket erbjudande som finns för den arbetslöse. Jag citerar en tjej i mitt nätverk.

”Jag var på min arbetsförmedling idag, när min handläggare fick frågan från mig kring jobbcoach så sa han – Du har inte varit arbetslös tillräckligt länge, så det är inte aktuellt.”

Hur tänkte han då, eller hade han bara otur när han tänkte. Jag visste förövrigt inte att vi hade så många jobbcoacher i sverige, det borde betyda att dom iaf inte är arbetslösa efter som dom kan coacha sig till en ny anställning.

På bilden den legendariske amerikanske fotbollscoachen Paul W. ”Bear” Bryant.

En kommentar Lägg till

  1. Birgitta Gure skriver:

    Hej
    En lite sen kommentar kanske men ändå. Såg inlägget först idag.
    Är via ett annat företags avtal jobbcoach sen årsskiftet. Oerhört positivt.
    Dock är det så att de arbetslösa själva måste läsa sig till att de kan få en jobbcoach.
    Och de kan få en coach utan att ha varit arbetslösa mer än en dag, så där hade handläggaren tvärfel.
    De arbetslösa blir inte rekommenderade att hitta någon! Men vet de om att de kan få så återstår den grannlaga uppgiften att tugga sig igenom ca 300 ( i stockholm bara) leverantörernas tjänstebeskrivningar för att kunna välja rätt. Och där stannar många.
    Jobbcoacherna får heller inte marknadsföra sig innanför arbetsförmedlingens lokaler. Så idag finns det en massa arbetslösa som inte hittar , eller vet att de kan leta efter en coach, plus att det finns en kolossal massa coacher som har gott om tid att coacaha, för de arbetslösa hittar inte till dem. Så arbetslösheten är vidare utbredd än man skulle kunna tro!
    Skicka de du känner gärna till mig
    Birgitta

Kommentera

