Det har inte hänt något på 30 år.

Jag tog mig i morse möjlighet att följa med min 13 åriga dotter till skolan. Ja, vi har fortfarande den relationen så det är ok. Det man hade på schemat var ”mentorstid” kanske det viktigaste ämnet. På denna tid ger man eleverna information som dom har som underlag för sin planering, och sitt ”egna ansvar för sina studier”. Man börjar kl 0820.

Dom duktiga tjejerna sitter längst fram, och i tid. Jag väljer att sitta längst bak, ja det gjorde jag för 30 år sedan också. In kommer killgänget som också skall sitta längst bak, alla utom tre stycken som kommer in efter 10 minuter. Den största killen tittar på mig och frågar;

– Vem är du?!

– Jag svarar, Jag är Alizias pappa och pekar på min dotter, och vem är du?

– Coolt!

Läraren inleder med lite information om vad som gäller för nästa vecka. Därefter en dialog, muntlig frågesport kring vinterisar och vad som gäller kring detta. Bra sätt att informera och lära barnen då det är vinter. Då man har ett gäng eftersläntrare så låter läraren eleverna som var i tid läsa i sin bok, medan han tar om informationen för dom 5 eftersläntrarna. Ja just det, några i killgänget använder sin lästid till att binda varandra med en tejprulle som någon kreativ kamrat har med sig.

Vad vill jag komma med detta inlägg, tre saker;

  • Fundera på hur du strukturerar ditt möte på jobbet för att få fokus på rätt saker?
  • Fokusera på dom som vill vara där och gör sitt bästa.
  • Hur ser dina ”mentorsmöten” på jobbet ut?

Apsolut ingen skugga över den lärare som genomförde denna lektion då problemet med delaktighet och engagemang ligger annanstans. Kan kanske fundera på vilket stöd han får i sitt ledarskap?

Ja, jag deltog oxå i tejpandet för 30 år sedan.

3 kommentarer Lägg till

  1. Och fundera gärna över hur man fokuserar på rätt saker i familjen och ditt mentorskap som förälder. Undersökningar visar att vuxna spenderar 22 min/dag med sina ungdomar…är du också en av dom fast du trodde att du inte var det?

    http://lottejohansson.wordpress.com/2011/07/08/utan-karlek-stannar-sverige/

Kommentera

