Ny affärsmodell i praktiken

När man vill hitta en ny affärsmodell tror många att man kan köra den gamla asiatiska modellen ”billig kopia – same, same but different”. Jag tror inte att det räcker.

Jag tror att det ställer några krav på dig som leverantör, här är några frågor som man kanske skall ställa sig i världen av ”nya affärsmodeller”

Vilken är din marknad – gör den smalare? Du känner inte alltid till varför dina kunder köper just av dig eller andra. Ta reda på det. Vad kan du ge kunden som kunden inte får någon annanstans?  Vad är unikt i ditt utbud? Är du beredd att ta kostnaden för denna anpassning? Kan jag ta betalt från flera håll och gör jag någon förädling av produkten?

Hittade ett klipp på Vecka affärer, här är några tjejer som jag tycker tänker rätt. Ja, artikeln är ett år gammal men fortfarande aktuellt. Videoklippet handlar om Nya gröna affärsmodeller, ganska aktuellt med ett som jag tycker kraschat möte i Köpenhamn i ryggen.

Här handlar affärsmodellen inte bara om att tjäna pengar utan oxå om andra saker.

Vi har just själva påbörjat denna resa, vi får väl se var den landar?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s