Sociala medier och affärsmodeller

Vi har lärt oss att använda ett flertal olika nya medier allt från Linkedin till Facebook. Någon framtidskonsult sa att det är dax för en förändring av våra beteenden kring kommunikation. Ja, jag som just tycker att jag börjat få kläm på hur jag skall kommunicera via min blogg, och till min stora glädje har några besökare.

 Jag vill citera Björn-Eric Willoch i sin senaste trendspaning;

”Allt talar för att 2010-talet kommer att bli affärsmodellens decennium. När affärslogiken blir tjänsteorienterad är det få affärsidéer som är unika i sig. Några distributions- eller tillverkningsmonopol finns knappt kvar. Konkurrens om kundernas gunst hårdnar. Då gäller det att ha en väl utvecklad affärsmodell. Och ständigt vara öppen för förändring”

I några brancher anser jag att  man redan tagit fasta på detta fenomen, dvs vill man tjäna pengar så måste man göra det på andra saker än sina produkter. Vi pratar då om installationstjänster och försäkringar som t ex ONOFF har tagit fram. Vi kan oxå titta på dom bilhandlare som nu jobbar med ”de beskymmerslösa bilägandet” tänker då på Toyota eller distributören europeiska motor som satsar på kringtjänster som betyder vi hämtar och lämnar din bil före och efter service. Sist men inte minst musik och media branchen som beroende på stöld och lagstiftning fått ändra sina affärsmodeller.Syftet med dom sociala medierna var varken att ersätta den kommunikation vi har sedan tidigare, ej heller att vara en plattform för att göra affärer. Men nu har det blivit så, orsakerna till detta är troligtvis flera.

  • Du har en snabb och enkel kontakt med en stor målgrupp.
  • Du kan själv skapa dialogen då plattformarna inte kräver någon direkt kunskap om IT,  dvs ingen programmering etc.
  • Du får snabb respons i dialogen med dom du vill ha dialog med.
Annonser

2 kommentarer Lägg till

  1. charlotte skriver:

    En av de stora riskerna innan formerna för sociala media hittas är att företagen ängsligt lägger stor kraft på att vara överallt där kunderna är. Det kan innebära att kommunikationen tar orimligt stor tid på bekostnad av produktion och leverans. Företagen måste hitta en kostnadseffektiv balans i detta. Så att man inte bara pratar bort tiden med kunden och inte hinner/kan leverera.

    1. Anders Lindh skriver:

      Utmaningen tror jag ligger i vad och hur du kommunicerar med kunden. Syftet med din kommunikation är ju trots allt att sälja dina varor och tjänster. Du styr och leder kommunikationen mot ditt mål. Men risken finns självklart att det kan bli mycket shit chatt. Bestäm i föreväg vad och hur 😉

      ”Det man mäter händer!”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s