Tjejer som gör riktiga grejer

Jag är gift med en entreprenör som har kroniskt adhdlikande ideflöde, dvs hon kan inte stänga av hjärnan från att spotta ur sig nya idéer. Det betyder att mycket av den dialog som är hemmavid handlar om nya affärsidéer och saker som man hela tiden kan göras bättre. Hon har för mig givit det japanska utrycket kaizen ett ansikte. Dvs finns det ett problem skall man lösa de direkt, finns den förbättring skall man också göra den direkt och det spelar ingen roll vad det handlar om, allt från tejpremsan i trosskyddet till bokningsrutinen på SL, högt och lågt.

Vi har sedan några år en företeelse i sverige som heter ”Beautiful Business Award”. En pristävling som bygger på att man vill lyfta fram kvinnligt företagande och kvinnliga förebilder. Jag är nu inte avundsjuk på att jag aldrig kommer att få priset, det finns en god tanke i detta men också ett systemfel.

Varför tilldelas priset till dom som jobbar med typiska kvinnliga branscher och företag?  Vi talar då om vårdföretag, coaching, bakning, dans, inredning, skönhet. Alla tjejer är väl inte nagelskulptriser, inget nedvärderande om det, men det är ju lite normativt.

Om vi nu 2010 fortfarande jagar det jämställda samhället är det väl dags att tänka nytt och annat. Leta istället efter förebilder i form av tjejen som byggt och säljer en miljövänlig oljeavskiljare, hon finns. Eller kanske tjejen som  utvecklar försäljning av miljövänliga och långsiktigt klimatsmarta produkter, hon finns också. Visa mina två döttrar att det finns andra förebilder!

Annonser

4 kommentarer Lägg till

  1. Ulrika B Tiderman skriver:

    Hej Anders! Tack för en läsvärd blogg- som ger många tankar och en hel del leenden!
    Ja du träffar på så många människor- så jag behöver säkert påminna om att det var när du höll i seminarieserien på Folkuniversitete i höstas (Ledarskap och arbetsledning) som vi sågs. Förstår inte varför jag väntat med att titta in och läsa din blogg…

  2. Charlotte skriver:

    Tävlingen har fått kritik pga namnet Beautiful. Vad det heter spelar liten roll, om man fyller det med bra värden. Men om man nu endast ger priset till mode, djur, mat etc så är systemfelet nära. De tjejer som gör skillnad på riktigt är de som bryter ny mark. Byggsvängen, advokatsidan etc behöver mest de tjejer som gör riktiga grejer.

  3. Tävlingen har fått kritik pga namnet Beautiful, trångsynt så det förslår! Vi som vet vad det handlar om talar ofta om ett ”vackert inre”, att göra vackra handlingar som skapar goda relationer människor emellan… men den som kritiserar tävlingen pga namnet Beautiful, avslöjar att den själv bara ser på yttre värden, och fokuserar på dessa… eller?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s