Avund som drivkraft

Vi har skogstv hemma. Dvs vi har inte tillgång till alla dom kanaler som finns i det markbundna kabelnätet. Det betyder att antalet timmar vid tv´n  sjunker och man ser program via dom statliga kanalerna som man annars skulle missa.

Dom sju dödssynderna med Syssela Kyle, var det program jag fastnade för i veckan.  Temat för tillfälle ett var avund. Redan som barn har man ju lärt sig att det är fult att vara avundsjuk. Frågan är då om det finns någon drivkraft i avund, jag tror det. Det gäller bara att hitta rätt saker att vara avundsjuk på. I min värld av chef och ledarutveckling så finns det självklara hinder. Man kan ta lön som exempel. Varför vill man ha differentierade löner?

Genom detta visar man ju att man ser skillnad på engagemang, värde och kompetens hos enskilda. För vissa personer är det en självklarhet för andra inte. Hur länge är man då nöjd med sin egen lön?

Ända till att man upptäcker att min kollega har en högre lön, för det som jag upplever vara samma arbete och insats. Problemet är bara att vi då fokuserar på skillnaden utan att fundera på vad jag kan göra för att utveckla min egen lön?

I ämnet finns sedan många år en anekdot kring avund.

”Killen som satt ensam i sandlådan, var mobbad i skolan, som hade dom tjockaste glasögonen, som valdes sist i fotbollslaget, stod ensam på skoldansen. Han heter Bill Gates och är en av världens rikaste män och är huvudägare till ett av världens största programvaruföretag, Microsoft.”

Så kanske är avund en stark drivkraft?

Kommentera

