Chefens roll 2010

on

Det finns lika många teorier kring chefsskap och ledarskap som det finns chefer. Allt från ”management by walking around” till ”management by fear” till situationsanpassat ledarskap och vidare till det kommunikativa ledarskapet, och inte att förglömma det operativa ledarskapet. Hon på nedanstående bild (Liselotte Norén), har skrivit vår senaste bok 2008,  ”Cowboychefen” tillsammans med en annan konsult Mats Hultberg i Mongara AB.

Trenderna kommer och går och styrs av allt från konjunkturer till vilka branscher media riktar lampan på.  Bortsett från detta finns i min tankevärld bara en bild som etsats sig fast i mitt huvud. Dom fyra delarna som mitt ledarskap består av;

  • Utveckla verksamheten – nya affärer, nytt sätt att göra saker på?
  • Utveckla medarbetarna – göra mer och bättre och må bra?
  • Utveckla mig själv – göra nya saker, bättre och må bra?
  • Administration av verksamheten – det finns en del adminstration som ingår i rollen för att verksamheten skall fungera.

För 10 år sedan var prioritering mellan dessa fyra punkter en annan än vad den är idag. Fokus låg på att utveckla medarbetarna. Idag ligger fokus på att utveckla verksamheten i den snabba förändringstakt som finns oavsett verksamhet.  Det betyder att mitt ledarbeteende och min kompetens kanske måste förändras. Det betyder förstås också att jag måste utveckla mina medarbetare för att dom skall kunna ta emot den förändring som kanske sker.

Hur fördelar du då, din tid mellan dom olika delarna av chefsrollen?

En kommentar Lägg till

  1. tordsand skriver:

    Spännande tema, dom senaste 4 åren då jag var Human Resource Manager i Malaga så fick jag fria händer att leda personalpolitiken på ett sätt som visade sig framgångsrikt både för medarbetarna och företaget.

    Vi fick ut mer av medarbetarna, och dom trivdes med sitt yrkesval samt hade högt i tak vad gällde att utveckla både sig själva och sina tjänster.

    Detta resulterade i att ingen slutade hos oss, och vi hade minimalt med sjukdomsfrånvaro då dom hade en bra livsstil samt trivdes på arbetsplatsen så där fanns ingen anledning till vare sig måndagsjuka eller fredagssjuka.

    Som svar på frågan så fördelade jag min tid som personalchef med att vara mycket ute i verksamheterna, lyssna in och utveckla medarbetare i ERFA möten samt att alltid ligga steget före vad gäller de löpande uppgifterna av mer administrativ karaktär.

    Jag hade alltid en lucka på dagen avsatt för akutfall, så ingen medarbetare skulle behöva vänta på mina beslut eller annan action för att på så vis slippa släcka bränder och istället tillhandahålla portabla brandvarnare i form av täta kontakter i alla led så inte ens en rökutveckling skulle uppstå vilket uppskattades främst av linjen så att säga.

    Vid pennan
    Tord G. Sand

Kommentera

