Nya affärsmodeller, är du unik?

2010 affärsmodellens decennium, dom två största sökorden på google 2009 var youtube och facebook. Vad säger det? Funderar lite på det där med att utveckla verksamheten som ledarutmaning eller ren affärsutveckling.

Mmmm, det är väl som vanligt man måste bara bestämma sig. Skall jag vara billigast och köra på volym av produkter eller kanske dyrast och exklusiv. Eller varför inte bara kundanpassa allt jag gör. Denna tes är gammal och den bygger på teorin om hur vi kan skapa konkurrens.

Ett exempel är tidnings/mediabranchen som brottas med en vikande lönsamhet på sin annonsförsäljning. Jag vill  i detta citera Anna Serner, vd Tidningsutgivarna som i en en fråga från nättidningen E24 i höstas, svarade följande,  på frågan;

Vilken typ av material tror du man kan ta betalt för?
”– Bättre och unikare redaktionella produkter. De flesta tidningar har samma profil på sitt innehåll, men det kan bli mer nischat, mer målgruppsanpassat och unikt.  Så tror jag man ökar betalningsviljan. slut cit”

Det jag tror det handlar om just nu är hur vi kan skapa lojalitet och engagemang och egennytta.

Jag har ju tidigare bloggat om drivkrafter, och drivkraften ”egennytta” är oerhört stark, och jag tror den finns i vilka produkter och tjänster som helst oavsett om det är B2B eller B2C? Kan man därtill skapa engagemang kring det man gör eller står för, så händer det något.  Å, detta gäller inte bara tidningar och mediaföretag.

På tal om affärsutveckling och bilden ovan. I Spanien säljer man sprit på samma sätt som smågodis, nej jag är inte helt övertygad om att en liberalare alkoholpolitik är bra.

En kommentar Lägg till

Kommentera

