Prestige och rädsla

on

I mitt jobb möter jag massor av ledningspersonal och får också möjlighet att reflektera över beteenden och beslut hos ledare och chefer.  I några av mina tidigare inlägg har jag också funderat på hur man kan koppla dom ”sju dygderna” till chefs och ledarskap och även de drivkrafter som finns.

Prestige och rädsla ingår inte där men om man skulle vända på dessa begrepp så skulle motsatserna vara självinsikt och mod.

Prestige kan handla om att man håller på sitt rykte och anseende. Vi använder dock ordet i språkbruk i den negativa bemärkelsen och det är väl det jag vill lyfta fram som ett hinder.

  • Att inte inse en förlust eller ett misslyckande.
  • Att inte inse när man har fel och erkänna det.
  • Att inte inse när man skall falla för fakta och ta konsekvensen av detta.

Ja, det är väl bara några av dom saker som inträffar när prestige går före gott omdöme.  Om man i detta sammanhang då  kopplar på rädslan som en negativ drivkraft så händer det inte mycket positiva saker.

Vad kan man då göra åt detta som person. Den stora utmaningen i detta handlar om insikt och självkänsla, dvs att utveckla en inneboende trygghet kring sin person och samtidigt utgå från att jag alltid kan lära mig nya saker. Men att samtidigt ha en tro på att min omvärld alltid har realistiska förväntningar på mig. Dvs, lita på din omgivning.

Vi har idag ett konkret exempel på en officiell person som visat både på insikt och där man också valt att förändra sitt förhållningsätt. Den jag syftar på i detta fall är Ebba Lindsö som både valt ny karriär och  nytt förhållningssätt med insikt.

Som förälder så övar jag hårt på att utveckla självkänslan hos mina barn. I enkäten som jag som förälder fyllde i inför de kommande utvecklingssamtal skrev jag att jag vill att man jobbar med självkänsla hos mina barn, skall bli spännade att se hur man gör detta i skolans värld?

5 kommentarer Lägg till

Kommentera

