Förmän och basar

on

Jag är uppvuxen under 70 talet, mitt första jobb tog jag under det jag hade praktik i skolan (SIA) ett projekt i skolan som byggde på att eleven skulle ta mer ansvar iför sina egna studier, ja det var 1975.

Det jag i efterhand  tror är att det många av oss lärde oss  i skolan var att dricka öl och trimma mopeder.

Under praktiken började jag extrajobba med det som hette ”arbetsbok”. Denna bok användes som administrativt stöd för oss som jobbade innan vi var 18 år. Jag jobbade på en av dom lokala trävarufabrikerna som fanns.  Där tillverkade man likkistor. Jag blev ställd under målarbasen Rune. En kille som var den bästa målaren i fabriken, men också den som fortfarande kunde gammal ådringsteknik på trä.

På företaget fanns flera ”basar” och det som jag snabbt upplevde var skillnaden mellan Rune och dom andra. Rune var ingen som man pratade skit om i ”rökrummet”, ja det fanns ett sådan då vi jobbade med mycket starka brandfarliga lösningsmedel. Man pratade inte skit om honom när man stod och väntade på att stämpeluret skulle slå över till 1630 heller. Nej, han var en förebild både i sitt sätt att kommuniera och i sina färdigheter.

Frågan som dyker upp i huvudet är nu; Hur kan jag nu vara förebild på jobbet?

En kommentar Lägg till

Kommentera

