Zlatan äter middag med sin chef

Sitter på lunchen och bläddrar i gårdagens DN och hittar en underbar beskrivning av hur man som anställd betraktar sin chef. Den anställde är i detta fallet Zlatan och chefen är hans tränare i  Barças, Pep Guardiola, Zlatan säger;

  • Han frågade mig om allt var bra, om jag var lycklig, om jag kände mig bekväm, om min familj hade anpassat sig, om jag behövde något.
  •  Han har en idé om att om du är lycklig, lyckas du bättre på fotbollsplanen.
  • Han tänker som en fotbollsspelare.
  • Han är mycket aktiv och deltar mycket på träningarna. 
  •  Han (Pep) är ingen polis eller diktator som ger order.
  • Han är mer en pedagogisk lärare som instruerar dig. Capello, Mancini och Mourinho var inte så aktiva. Capello och Mourinho förklarade saker på taktiktavlan, mister (Pep) gör det på planen. 

Metaforen mellan arbetsplatsen och idrott är inte alltid självklar och enkel. Skillnaden är att dom som spelar kanske gör det roligast dom vet, som anställd ser det kanske inte alltid ut så när du går till jobbet?

 I detta fallet tycker jag att det finns en rak koppling till hur man leder operativt. Distansen till sina medarbetare finns inte, man bjuder på middag?  Man visar omtanke kring medarbetaren situation utanför jobbet. Man löser problem och korrigerar arbetsätt inte bara i mötet utan på planen.

Slutsatsen för mig är given, det är mina spelare som ger laget framgång och det handlar om vad du prioriterar som ledare.

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

