Varför levererar vi inte i tid?

Det går bra nu! Jaha, och vad händer då? Man börjar få svårt att leverera saker i tid enligt överenskommelse med varandra internt eller kund. Det spelar ingen roll om det man levererar är bra, upplevelsen är att det var sent och att när jag nu får resultatet har jag inte tid, eller så har intresset svalnat.

Har det hänt förut, jadå.

Jag driver just nu en lite mission internt hos mig och det är inte första gången denna mission pågår. Att försöka uppträda på samma sätt internt som externt. Jag tror nämligen inte att man kan skilja på detta. Det du gör internt gör du också externt. Kan jag inte möta en intern deadline gör jag det inte externt heller.

När det går fort i en verksamhet så handlar det ju som alltid om prioritering. Men man kan inte alltid ha otur i sin prioritering, dvs att det statistiskt sett blir fel oftare än rätt. Min lösning är att hålla koll på deadlines som vi har och samtidigt positivt uppmärksamma när det sker.

Många gånger handlar det bara om att jag eller någon inte sätter rätt förväntningar på vad som händer sen. Dvs istället för att säga att ”Ni får detta under denna vecka” så kan man faktiskt säga att ”Ni har det redan under nästa vecka”. Helt plötsligt har jag skapat mig ytterligare några dagars utrymme till att få fram ett arbete och resultat som troligtvis uppfyller förväntningarna  både internt och externt.

Kommentera

