Mitt ansvar som chef

Jag gör väl som alla bloggare just nu skriver om SJ, SL och snö, fast kanske med en annan utgångspunkt, dvs mitt ansvar som chef.

Mina medarbetare var på plats i morse. Några hade gått hem och tagit på sig långkalsonger, några hade valt att ringa och kolla att jag kanske inte passerat deras väg för att plocka upp dom. Vår praktikant som inte brukar vara i tid var på plats. Ingen hade tagit SL´s erbjudande som gick ut i nationella media igår kväll;

”Om du har möjlighet att jobba hemma så gör det, om inte undvik att resa i rusningstid”.

Jag tolkar det som om man upplever att  närvaro och arbete gör skillnad och att man är uppskattad på jobbet. Så tolkar jag det iaf?

Om man då flyttar detta till rollen att vara chef för en verksamhet så kan man ju titta på ett aktuellt citat;

”Mitt ansvar är att fordonen fungerar. Banverkets ansvar är att spåren fungerar. Och politikernas ansvar är att man skjuter till de medel som behövs för att det ska fungera, för att spåranläggningarna fungerar och byggs ut.Vi har upprepade gånger påpekat för regeringen att järnvägsnätet knappt klarar några störningar alls”, sa SJ:s vd Jan Forsberg  på en  presskonferens idag måndag.

Jag tror att det är som han säger dvs att traditionen vi har är att ”Alla skyller på någon annan”. Jag har ju haft chefsroller i olika brancher och kommer ihåg ett utalande som jag fick av en högre chef efter att jag rapporterat om att en sak inte fungerade;

Lös uppgiften!

Det kanske inte är så enkelt i detta fall. Men det känns inte som om man tagit konsekvensen av bristfälliga beslut. Det känns inte heller att man tagit sin roll som chef på tillräckligt stort allvar. Dvs du skall se till att det fungerar.

Vill även citera min konduktör när tåget krängde för hårt i förra veckan och vi samtidigt var försenade.

”Vi kan tyvärr inte servera dig din måltid, men här har du pengarna tillbaka i form av värdecheckar till restaurangvagnen”

Tyvärr var restaurangvagnen stängd, pga att tåget krängde för mycket. Det var inte banverkets fel utan SJ´s bristande underhåll på sina vagnar. Jag förstår att man inte kan anpassa en verksamhet för vad som händer kanske 7 dagar per år, men just nu följer jag inte min miljöpolicy på onsdag.

Jag flyger till Malmö.

Kommentera

