Varför är kunden otrogen

I dagens Svenska Dagbladet skriver journaliste Nils-Olov Ollevik om SAAB, och värdet eller det vikande värdet på tjänstebilen. Rubriksättaren skriver;

Tyvärr är de privata bilköparna notoriskt otrogna!

Man kan ju genast börja fundera på varför vi är det? Kan de bero på att säljaren av bilen inte velat ha en relation med mig som kund? Kan det vara så att man under en period av 25 år ägnat sig åt att bara etablera relation när ”företaget” har teckna ett avtal på 50 bilar eller mer. Då har man jobbat med inköparen och inte med att skapa relation med brukaren.

Branchen av bilhandlare har helt enkelt glömt bort att bakom leasingavtal, serviceavtal  och bilflottor finns en lite konsument eller brukare av bilen. Oj, nu är det en ”ny konjunktur” ! Varför köper inte någon våra bilar? Vi har en vikande marknad!

Det finns företag som tidigt förstått detta med relation och aktivt jobbar med att det bakom ett företag eller en koncern finns enskilda människor eller brukare av varor och tjänster. Dom varumärken som jag spontant tänker på i sammanhanget är Apple, SAS och några av de hotellkedjor som finns i vårt land.

Här kan man tydligt se att man på olika sätt strävar efter skapa en relation med mig som person även om den stora affären för dessa företag primärt inte finns hos ”lilla jag”.

Nu råkade artikeln som fanns i Svenska Dagbladet handla om SAAB. I detta behöver jag kanske tyvärr inte göra skillnad på bilmärken, principen är eller förhoppningsvis har varit den samma för många företag i olika branscher. I mitt ledarskap funderar jag på hur jag skall få mina kollegor att ha samma tro som jag själv har?

Välkomna in i 2010, decenniet som kan ge oss nya affärsmodeller och nya sätt och möjligheter att skapa relation med våra kunder! Bilen på bilden är en SAAB Sonet.

Kommentera

