Feedback, för vem och varför

Idag har några sanningar kommit till mig i min roll som chef. Några snabba exempel bara;

  • Att driva ett företag och vara anställd  är ingen demokrati
  • Situationsapassning av ledarskap betyder att du kan använda ilska som modell för ledarskap
  • Allt handlar om relation till dina kollegor och till kund
  • Att feedback är inget som kan levereras med självklarhet

Igår kväll kommer min son,  11 år stolt hem och berättat om att han idag gjort sitt nationella prov i engelska och oxå på tal om feedback, gjort en utvärdering på en av sina lärare.

Än så länge har vi en bra dialog kring hans arbetsdag vilket känns bra.

 Då utspinner sig följande dialog;

Vad skrev du på utvärderingen, då?

Att NN överreagerade, dampar och var en nube. (fritt översatt fick läraren en del aggresiva känsloyttringar och förstår inte att hantera situationen)

Okej, fick ni skriva under enkäten med namn?  (sonen är inpräntad att man skall stå för sin åsikt och att det är rätt att göra det)

Jäpp, och det var fler som skrev likadant.

Ooops, I min roll som konsult och i utbildningssituationen bland vuxna i företag och organisationer,  låter vi våra deltagare och kunder skriva utvärderingar. Vi låter dom oxå skriva in sitt namn. När man förklarar att syftet är att kunna relatera feedbacken får vi nästan alltid ett namn på enkäten.

Tillbaka till sonen, okej jag kanske skall tala om hur verkligheten fungerar i negativa termer. Dvs i en beroendeställning kan det vara taktiskt att inte svara så ”brutalt” utan kanske förklara mera ingående och förklara vilka konsekvenser detta beteende får för mig som mottagare. Eller inte……

Jag vill hoppas att den feedback som han gav inte kommer att påverka betyg och omdömmen? Han byter lärare till hösten och, ja jag har oxå förklarat att man kanske skall använda andra ord än damp och nube. Vi har oxå haft en dialog om empati, något som man inte föds utan tränas till.

En kommentar Lägg till

Kommentera

