Fredagssummering ett sätt att hitta fokus

Vad är det bästa som hänt denna vecka? Efter en ganska fartfylld förra vecka med arbete och resor, känns det skönt att den veckan är över. Men borde jag inte ringa runt bland några av mina medarbetare och ställa den fråga jag inledde mitt inlägg med.

Första gången jag gjorde detta upplevde jag att det blir helt tyst i andra änden, för att därefter utbytas mot ett skratt.

Jag har just nu en medarbetare som har en ganska tuff utmaning runt sig och sin roll. När jag frågar honom/henne vilket fokus som finns denna vecka eller för all del denna dag får jag svaret; – en A4 med saker.

Oj, tänker jag, finns det några saker där som är viktigare än andra?

Självklart gör det det. Det handlar inte om att jag vill kontrollera i detalj vad som görs, det handlar snarare om att jag kanske kan stödja i dom viktigare sakerna så att vi får framgång i dessa. eller kanske gå på helg med en känsla av att jag gjort bra saker,  isf känslan av att listan aldrig tar slut.

Min slutsats, är att bara för att jag själv gärna vill ha olika bollar i luften samtidigt betyder det inte att jag inte skall hjälpa mina medarbetare med att hitta fokus.

En kommentar Lägg till

Kommentera

