Den stora utmaningen

Det är inte alla som behöver bestiga Mount Everest eller köra en triatlon för att känna en utmaning. För dom flesta människor räcker det gott med att lämna konfortzonen lite grand.

Konfortzonen är den plats där jag som människa tillbringar huvuddelen av tiden, baserat på att den ger mig trygghet. Jag såg idag en av mina kollegor lämna sin konfortzon ordentligt. Han svarade emot mycket tydligt utfrån sin känsla. Du som träffat mig vet att jag är en ganska expressiv och extrovert person. Det betyder inte att jag alltid visar vad jag känner inför saker, utan oftast är god, glad och positiv. Detta trots att jag kanske inte är nöjd med prestation och ett resultat. Övningen i detta tog sin start i några tankar i ett eget blogginlägg kring vrede som ledarskapsmodell.

En kvinnlig kund till mig hade en teori som säger att män med ålder blir mindre ”aggressiva” dvs har längre till vrede, medan kvinnor med ålder blir mera aggressiva. Skälet till detta är testosteron produktion som ökar eller sjunker.

Jag har just nu klivit ur min konfortzon i termer av två saker;

  • Våga visa att jag blir förbannad. och besviken.
  • Att ställa obekväma frågor till dina kollegor.
En kommentar Lägg till

Kommentera

