Det finns ingen genväg

”Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet” sa, Farbror Barbro i tv serien Nile city på 90-talet. Varför jag inleder med detta är att jag idag varit hos kund i Borlänge, och jag tror faktiskt att hon/han pratade dalmål och var det inte det så var det närkingska men i alla fall. Farbror Barbro hade sin egen hjälptelefon där han gav råd, dock utan att lyssna på den som ringde in. Kort sagt en konsult eller säljare som inte lyssnar utan bara pratar om sina grejer.

Jag har just satt mig på tåget och sitter just nu och funderar på skillnaden mellan bra och dåligt säljarbete. Att jobba som säljare handlar ofta om att ha så många kontakter i luften som möjligt. För att det skall hända tror jag att man ibland måste äta, sova och tänka försäljning. Självklart i perioder men också ganska täta perioder. Det betyder självklart att man redan har en klar prioritering, men nyckeln är volym av kontakter även i prioriteringen. Tro att man kan hitta en genväg till den automatiska försäljningen kan man glömma.  

Jag har faktiskt en kollega i branschen av konsulter som gjort en rolig sak. Han heter Thomas Arnt och har ”adopterat” några högstadieklasser i södra Stockholm där hans utgångspunkt är att allt handlar om försäljning. Således skall han överföra dessa tankar och arbetssätt på ungar i tidig ålder. Ett udda sätt att stödja utvecklingen av Sverige och framtida generation. Hoppas bara att han gör det med omdöme?

En kommentar Lägg till

  1. charlotte skriver:

    En säljare har precis försökt sälja lägenhet i Ramundberget till mig. Detta utan att det minsta koll på vad en skidåkarfamilj undrar, värdesätter eller har för behov. Det gick sådär för henne… Är man så där dålig hjälper det inte om kontaktlistan är oändlig och väldigt precis sammansatt.

Kommentera

