Framtidens affärsmodeller på webben

Det är inte svårt att kläcka nya tjänster på webb, det svära är att få betalt för dom.  För vad, till vem och hur mycket dvs värdet av tjänsten. Jag har under den senaste veckorna stött på två ”nya” tjänster där utmaningen ligger i att hitta för vad skall/kan man ta betalt. Traditionen som finns sedan några år är att jaga upp en tillräckligt stor grupp användare för att därefter börja ta betalt med micro betalningar.

Jag tror att man måste ladda produkten/tjänsten med innehåll som användaren är beredd att betala för från början. Idag tror jag att det kan handla om att jag som användare kan anpassa och skräddarsy innehållet till mig själv som person eller till mitt företag.

Kort sagt vill jag som företag eller konsument på ett enkelt sätt kunna påverka det jag köper. Det finns en sanning som flukturerar på bloggar på webben idag, den säger att man som webbanvändare är beredd att betala för;

Saker som sparar tid, grejer som ökar min personliga status. Det som kan sänka risker som jag ser. Sist men inte minst saker som jag älskar.

Då är det bara idéen som uppfyller ovanstående kriterier som återstår?

Kommentera

