Hur bra är affärsnätverk igentligen

on

Erbjudandena haglar och det skrivs massor om hur bra det är med affärsnätverk. Vid en slagning, så säger Google ”ungefär 66 400 vid sökning efter affärsnätverk (0,16 sekunder)”. Mingel och speed dating, formerna är många. Möjligheten för företag att göra affärer med andra företag eller tillsammans mot en kund? Jag är ibland lite tveksam till detta. Jag tror att effekten ibland uteblir av flera skäl.

Att gå upp kl 0600 för att kl 0700 snabbt kunna ge en ”hisspresentation” som är både säljande och framåtriktad, känns sådär. Det sitter ju inga ”riktiga kunder” i lokalen? Brancherna och storleken på dom företag som finns i detta nätverk är inte rätt för mig och mina tjänster…. Kanske skulle lägga mer krut i sociala nätverk på webben istället?

Jag tror det är många som tänker tanken men inte säger det. Jag tror dock att man kan göra några saker själv för att få det bättre;

  • Bestäm dig innan för vad du söker, vem eller vad skulle kunna utveckla mig själv och min verksamhet?  En kanske egoistisk tanke men i allafall.
  • Bestäm dig för vilket erbjudande som är ditt i just detta nätverk?

Sist men inte minst programmera in en tanke i huvudet, ”om jag ger så får jag”. Lägg detta som ett mantra så kommer du säkert kunna bestämma dig för om det är rätt nätverk för dig?

Själv ingår jag i ett nystartat affärsnätverk, om man nu får kalla det så, www.affarsliv.com , det är ett nätverk som syftar till att utveckla lokalt näringsliv i östergötland. En region som jag just nu jobbar en del i.

2 kommentarer Lägg till

  1. Tord G. Sand skriver:

    Väldigt bra tankar du har där Anders, jag har själv startat flera av de affärsgrupper och nätverk som du omtalar och vet väl vad du pratar om.

    Ska dessa affärsgrupper få riktig framgång, måste det finnas andra incitament och ringar på vattnet som gör att det är mödan värt med dessa tidiga morgonmöten.

    Det är just det som jag idag arbetar med, i nya forum i moderna tiders affärsnätverkande inom bl.a. sociala medier men med en koppling till fysiska världen då det är som Kay Pollak skriver om i boken att ”Att växa genom möten” där det händer riktigt spännande saker.

    Att bara verka med ena delen av affärsnätverkandet, är som att hoppa runt enbent och det är både krävande och man blir lätt omsprungen av de som använder bägge benen.

    Tack för ännu ett bra inlägg i din blogg, den är verkligen läsvärd!

    Hälsar
    Tord G. Sand

Kommentera

