Värdegrund ett sätt att affärsutveckla

on

Vision, Mission, strategi, värdegrund, värdeord, fokusområden. Det finns många olika typer av beskrivningar kring vad man vill göra i en verksamhet. Allt för ofta blir dom bara en tavla på väggen?

Att ha en vision/mission kan fritt översättas med tanken kring vilken uppgift man har i en verksamhet. Man visar då också vilken kärna man har i verksamheten.

I delar av dom verksamheter som jag har omkring mig har vi nu ändrat en del av ägarstrukturen, ett löfte till medarbetare som vi givit och som vi nu håller. Som en del av detta arbete skapas nu ett ägardirektiv. Detta skulle väl kunna jämföras med en strategi för verksamheten. När man i dialog med gruppen av ägare ställer frågan kring vad som skall ingå kommer det upp allt från att cit. rädda planeten, verka för en bättre värld, gud är god, hållbar utveckling, göra oss mindre personberoende, kapitalisera på varumärket, ja högt och lågt.

Det finns en stor kraft i en grupp, det som dock kan vara viktigt är att kanske som ledare och övergripande ansvarig ge en styrning som är tillräckligt hög men som ändå skapar frihet i tanken.

För ledaren och chefen är missionen tredelad, dvs det finns tre konkreta saker som jag måste jobba med;

Hitta forum för dialog, bevisa resultat och sist men inte minst peka på goda exempel.

Annonser

2 kommentarer Lägg till

    1. Anders Lindh skriver:

      Om det är någon som tror att jag är kritisk till systembolagets kontroller för att hantera langning så är det fel! Jag utgår från att som bedriver denna kontroll, med mål att minimera langning av sprit till minderåriga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s