Kundcoach, vad gör en sådan?

Jag ringer en av våra presumtiva kunder och får veta att min kundkontakt har bytt arbete. Hon jobbar idag som ”kundcoach”. Jag funderar fem sekunder och ställer frågan;

Vad gör en sådan? , svaret dröjer lite för länge för att jag skall tycka det känns trovärdigt.

 Hjälper våra kunder…

Okej, nu kommer min tolkning, är det en kundtjänst roll eller kanske en säljare eller både och……

 

Eftersom nu kunden har gjort en del omorganisation och samtidigt har min kontaktperson fått en ny roll så släpper jag samtalet där.  Min egen tolkning av kundcoach är att man hjälper kunden att välja rätt produkt eller tjänst som jag erbjuder. En skön tanke tycker jag, tror dock inte att det är ett nytt sätt att sälja, eller en ”ny” roll. Det kanske bara var fel att kalla det kundtjänst eller säljare. Ja ja, mina kollegor på kontoret uppmärksammar mig dock att det just nu finns massor av företag i olika brancher som söker och har denna roll i sin organisation.

Vi kallar henne kundcoach!

Kommentera

