Härskartekniker, finns dom eller är det ett spöke

Någon har sagt att vi är varandras arbetsmiljö. Det betyder att vi alla bär ett ansvar för hur det ser ut på jobbet?  Får mig att fundera på ett begrepp som dyker upp nu och då, ”Härskarteknik”. För dig som funderar över härskarteknik, så har du här en defenition av Professorn i socialpsykiatri, Berit Ås (1976).

Osynliggörande
Förlöjligande
Undanhållande av information
Dubbelbestraffning
Påförande av skuld och skam

Ur ett ledarskapsperspektiv är inte detta för mig, bara en genusfråga utan används tyvärr ofta av ledare och chefer för att  undertryckta grupper eller individer som man upplever som ”jobbiga”. I mina ögon ett mycket fult sätt att leda.

Min tanke handlar om att hur jag som person upplever och hanterar detta beror också på min egen självskänsla och hur stark den är. Dvs om jag aktivt arbetar med att utveckla min självkänsla kommer denna typ av beteende hos ledare och andra att försvinna.

Att hantera arbetskamrater i en verksamhet på detta sätt är ett effektivt sätt att hindra all form av utveckling i en organistation, vilket betyder döden över tid.

Nej, jag tror inte att det är ett spöke!

Kommentera

