En formel för ledarskap

Satt lite trött sent igår kväll och bläddrade bland tv-kanalerna och fick se en lärare som förklarade en matematisk formel för en skolklass. Dom av er som inte tillbringade en massa tid i korridoren ( för att inte störa undervisningen), under er skoltid som jag gjorde kommer säkert ihåg.

Hastigheten är lika med sträckan genom tiden.

Dvs när läraren/fröken skulle få oss att förstå hur man räknar fram hastigheten på ett objekt.

För mig blev detta tydligt som en metafor när jag i mitt ledarskap möter olika medarbetare. Om man översätter detta till världen av människor och grupper så kan vi snart se olika människors inställning till Sträcka = mål, Tid = tid, Hastighet = hur fort vi ser resultat.

 Vissa har en klar uppfattning om att det går fort trots att vi inte avverkat så lång sträcka eller fått ett resultat. Andra har inte någon uppfattning alls om tid, utan det bara blir.

Några upplever att det går fort trots att man inte känner fartvinden i håret. Om vi utgår från att sträckan då är lika med de mål eller resultat vi skall uppnå är min egen slutsats är given.

 Säkerställ att du vet att vi har samma uppfattning om innehållet i formeln!

Hastigheten är lika med sträckan genom tiden.

Kommentera

