Trovärdighet och prissättning

I en artikel på IDG.se framgår idag hur man som stor leverantör gör mot en av sina största kunder när det gäller prisättning. I min värld av affärsetik tror jag det är viktigt att sätta ett värde på sina tjänster inte minst för trovärdighetens skull. Jag kan heller inte låta bli att påminna mig om den debatt som var för kanske två år sedan där samma leverantör levererat ett icke fungerande affärssystem till nämnda kund, läs Försäkringskassan.

Jag tycker det känns skamligt och oseriöst som leverantör att arbeta på detta vis. Ännu värre är kanske att man som kund inte tar konsekvens av detta. Dvs byt leverantör, det finns massor av bra och seriösa leverantörer där ute. Till del har nu kanske just denna kund gjort det?  Självklart måste man som leveratör anpassa priser till rådande marknad men någonstans tar trovärdighet och seriositet ut sitt, tycker jag.

Ja, det finns tillfällen där jag väljer att inte tala om för folk att jag jobbar som konsult och orsaken är denna typ av agerande från kollegor i branchen av konsulter. Man kan inte heller skylla på hur offentliga upphandlingar går till, men att välja på lägsta pris kanske inte alltid är rätt. I filmen Armageddon finns en kommentar där man ifrågasätter trovärdigheten på den som byggt rymdkapseln och en av astronauterna säger;- ”och vi skall lita på teknik, byggd av den som gav det lägsta priset”.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s