Vart tog alla bra idéer vägen

Goda idéer kallas nu med ett annat ord för innovation (mina tankar i tidigare inlägg om innovation), det senaste exemplet jag hittat är en tjänst i sociala media som heter ”Path”. Utgångspunkten är forskning kring hur många sociala kontakter vi igentligen kan ha. Forskningen säger att man kan ha cirka 150 st, med en kärna på 50 personer. En spännande tanke kring hur många vänner många användare av Facebook har?

Men det jag igentligen funderar på just nu är när jag möter medarbetare som jobbar i företag och organisationer som säger;

– Om man har en bra idé så är det ingen som tar den vidare. I bästa fall blir kommentaren tillbaka, ”Jättebra idé, gör det…..

Resultatet är att ingen följer upp eller återkopplar resultatet, man tillsätter heller inga resurser? Hur tänker man då, hur intresserad är man då av förändring och utveckling av den verksamhet man leder?

För mig som chef  borde det väl ändå va en av mina huvuduppgifter, att utveckla verksamheten, och vad är bättre än att ha kretativa medarbetare som intresserar sig för förändring och innovation av min verksamhet?

Kommentera

