Framtidens utbildning

Jag jobbar dagligen med kompetensutveckling i organisationer  och företag, jag har oxå gjort det i snart 20 år.  För mindre än 3 år sedan fick Kalle inte använda wikipedia i skolan, trots att det är världens mest spridda uppslagsverk? Vi har en stor grupp medarbetare som om dom inte redan är på plats kommer att ta plats i våra företag i en snar framtid.

I ovanstående klipp (ca 18 månader gammalt, och kräver att du går in på youtube, men det är det värt),  så målas bilden av framtiden upp på ett som jag upplever det både spännande och skrämmande sätt beroende på hur man ser det. Det går fort nu, ja vi vet säger du. Jag tror faktiskt dock att varje något äldre generation har tyckt att det gått för fort. Låten man valde som musik till denna presentation heter ”Right here, Right now, av en kille som heter Fat boy Slim, och var nog som störst under 90-talet. Det är natuligtvis ingen slump att man valde den låten.

Det speglar kanske en framtida utbildnings situation omvärld, som just bygger på att man måste anpassa innehållet till eleverna och inte eleverna till skolan. För att citera en rektor som jag hade en dialog med för en tid sedan;

Jo, vi vet att matematisk utbildningen är läroboksdriven.

Vadå läroboksdriven, är den inte driven av nyfikenhet? Självklart måste alla får en bas för sina kunskaper för att kunna gå vidare. Det är bara det att den basen når våra barn snabbare nu än vad vi själva gjorde, och dom är redan våra arbetskamrater!

Utmaningen ligger nog i att förhålla sig till det och kanske ännu mer nu än tidigare? ”Right here – Right now”.

2 kommentarer Lägg till

  1. Bing skriver:

    På 90-talet fanns det ett enormt populärt html-element vid namn BLINK, som alla webbläsare med tiden valde att ignorera eftersom det var enormt användarovänligt. W3C skriver i en tidig rekommendation att ”content authors should avoid causing the screen to flicker or blink, noting that such effects can cause problems for people with cognitive disabilities or photosensitive epilepsy.”

    Och nu, 2010, lägger Anders Lindh ut falland nöflingor som får alla icke-vita element på sidan, mest notabelt text, att småblinka till den grad att den gör ont att läsa.

    Jag tror herr Lindh hade otur när han tänkte och uppmanar helt sonika till ”gör om, gör rätt” 🙂

    1. Anders Lindh skriver:

      Det glädjer mig att jag får en kommentar. Det vore ännu bättre om kommentarne rörde innehållet och inte min form. Här ville jag vara lite tema lik med lite ”snöfall” vad hade man för det. En tekniker som klagar över vad man gjort på sin blogg ;-).

      PS. Ja,……… du har rätt BING!

Kommentera

