Pareto principen på jobbet?

Fick ett mail idag via en kollega. Det var skrivet av en kille som har en webb som heter www.maxe.nu. Killen som står bakom denna heter Krister Maxe och arbetar med marknadsföring.  På wikipedia beskriver man Pareto på följande vis. Hur som helst, mailet beskrev Pareto principen eller 80/20-regeln som säger att:

cit. 20 % av dina aktiviteter ger dig 80 % av resultatet. Slutsatsen är att vi gör 80% som inte påverkar resultatet positivt.

Här är några grejer som Krister Maxe tyckte inte ger honom något resultat;

  •  Slösurfa, kolla e-post hela tiden (kollar av två gånger per dag chatta med kompisar, kolla Facebook.
  • Onödiga avbrott (bli störd av kollegor, familj, telefon etc).
  • Leta ”nya” möjligheter att tjäna pengar.
  • Läsa dåliga böcker, kolla onödiga webinarier, köpa produkter som inte används.
  • Göra sådant som andra kan bättre (deklarera till exempel).
  • Kolla på TV.
  • Delta i onödiga möten.
  • Planera in för mycket saker på samma dag.

När jag jobbmässigt tittar på detta kallar jag detta fenomen ”Medarbetarskap”, – eller att leda sig själv. En nog så stor utmaning? Jag sitter just nu och funderar på vad jag skall lägga mina 20% av tiden på, och framförallt vad jag skall göra med mina 80%!

PS. Kille på bilden är Vilfredo Pareto.

En kommentar Lägg till

  1. För mig låter detta mer som att förhala saker istället för att göra det vi VET att vi behöver göra för att lyckas. När vi verkligen tar itu med de saker som verkligen gör skillnad då bemästrar vi principen om Pareto och kan ägna den mindre tiden (20%) åt att åstadkomma de 80% som lyfter oss.

Kommentera

