Är kundvård en trend

Ja kanske i vissa branscher. Läste tidningen Dagens industri (sid 26) på flyget i morse. Fastnade för en artikel skriven av av Carin Fredlund. Hon reflekterar över hur nu mobiloperatörerna tagit greppet över att fokusera på sina befintliga kunder och kommunicera med dom på fler sätt än via sin faktura en ggr per månad. Jag citerar henne i den gamla sanningen;

Det är mycket dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal

Utmaningen ligger bara i hur man gör. Är det en förändrad attityd i dialogen med sina kunder eller att utveckla sina produkter och tjänster? Valet är kanske inte enkelt.

För många år sedan så gjordes en undersökning på konsumentmarknad som pekade på att det största skälet till att jag byter leverantör är att man ”saknar en relation” med sin leverantör. En av mina kollegor skriver på sin blogg om sin upplevelse av SAS respektive SJ. Påminner mig om ”charmkurserna” som gjordes för många år sedan, kallades SAS kurs i folkmun.

Hur som helst, jag sätter en slant på att det är dags att skapa relation, inte ytterligare en tjänst som jag inte behöver.

En kommentar Lägg till

  1. Henrik skriver:

    JL Saxon beskriver kundvård så här redan 1930 i boken Levnadskonst.

    Jag måste erkänna, att det är bättre i de stora butikerna än i de små och att detta är en allt för förbisedd orsak till att dessa senare uppslukas av de stora magasinen. De små butikerna ha också många chanser att hålla sig uppe i konkurrensen: principalen hinner lära känna kunderna, deras smak och vanor, och han kan hålla uppsikt över biträdena. Man återkommer helst till en affär, där man är känd och där man slipper ge för många förklaringar. Man tycker ej om nya ansikten inom disken – man är knappt konservativare än i ty fall, och har man blivit riktigt hemtam i en affär, tål man rätt mycket misshandel innan man flyttar.

Kommentera

