Entrepenör – bara tur eller….

Ingemar Stenmark (känd svensk skidåkare) som fick hela sverige att stanna under 70-talet. Han fick frågan om han inte hade tur i dagens slalomtävling, han svar kom rappt;

Det konstiga är att ju mer jag tränar ju mer tur har jag?

Jag vet faktiskt inte om ha sa det men det är en god historia hur som helt, nu funderar jag på vad entrepenörskap är, igentligen? I media och på alla sätt drar man likhetstecken mellan Entrepenör och egenföretagare, kolla bara denna lista. Förbilderna är dom som lyckats hitta rätt produkt/tjänst till en stor mängd kunder och vid rätt tid.

Namnen som återkommer är Richard Branson, och en massa andra personer. Kolla bara denna lista som fanns på E24, en känd nättidning. Efter som vi svenska gärna gottar oss i andra människors misslyckade kan jag inte låtabli att lyfta in följande länk,  kolla denna!

Det jag vill komma till är att det i många fall handlar om tur att vara på rätt plats vid rätt tid, med rätt inställning. Jag är dock glad att det inte bara handlar om att sälja mat på internet, eller att berätta om vilka kläder man har på sig idag.

För mig handlar det om en inställning om att,  allt går att göra bättre.

2 kommentarer Lägg till

  1. Lotte Johansson skriver:

    …ja allt går att göra bättre…fick några lyft på företagarträffen igår till min woork in progress…satte genast igång med att göra bättre 🙂 Lotte

  2. Henrik Sköld skriver:

    @anders Det som slog mig när jag läste listan över ”fiaskon” var att många av de som nämns gått vidare med nya projekt. Kanske är tecken på att entreprenör inte handlar om tur eller affärsidé utan snarare way-of-life!

Kommentera

