Mod en underskattad förmåga

Jag har idag haft en lista bestående av ett antal dokument och texter som skulle produceras och skapas. Jag är ju en talande man….och man skall ju göra det man är bäst på ;-).

Hur som helst så har jag parallet med detta haft en dialog med en före detta kollega till mig. Dialogen har rullat på FB. Ämnet har för oss varit en modell kring ledarskap. Ja tänker du, hur många modeller kan man ha… ungefär lika många som det ”finns lingon i världen”.

Modellen som vi diskuterat heter Ledarskapsdiamanten och beskriver ledarskap ur fyra dimensioner. Kolla in Walles blogg här. 

Jag har i tidigare sammanhang funderat på en av ”storheterna”, nämligen MOD. Jag är fast övertygad på att en av dom största framgångsfaktorerna är att träna modet.

På tal om mod såg jag första gången ett videoklipp från min dotters gymnastikträning för Brommagymnasterna. Jo då, det känns skönt att inte behöva stå vid mattkanten, nu börjar jag oxå förstå vad ”rundatflickis” är för nägot.

Femton kommentarer senare, fastnar jag i en fråga som Walle ställer på sin FB sida.

Är det verkligen Modigt att fatta beslut med verkliga omvärldskartan (Realism) eller skall man vara Ja sägare fast man vet att det inte passar med marknaden?

Det finns kraft i att utsätta sig för saker som man inte tror att man klarar av i kombination med att lyckas!  Måste oxå puffa för en av mina nya kollegor som jag tycker i mycket representerar mod.

6 kommentarer Lägg till

Kommentera

