Tråkigt på jobbet

Jag har i tidigare blogginlägg sagt att jag inte någonsin haft tråkigt på jobbet. För att citera en av mina kamrater som är hantverkare. Vi kallar honom ”Peter”,  blev i ett stort byggmöte hårt ansatt av sin projektledare kring att han inte följde tidsplanen som han själv tagit fram. Hans kommentar till hela de samlade auditoriet var;

Ja, jag ljög!

Samma princip gäller för mig i detta nu, just nu saknar jag inspiration som då krävs i det arbete jag just nu gör. Vad göra? Jag tar och letar långt ned på hårddisken för att hitta lite material att använda eller vidare utveckla och hittar då följande frågor som man kan fundera över?

  •  Varför är det så svårt att stava till dyslektiker?
  • Varför är ordet förkortning så långt?
  • Varför finns det bokstaven ”S” i ordet läspa?
  •  Hur kommer killen som kör snöplogen till jobbet på morgonen?
  •  Är sterilitet ärftligt?
  •  Om nu ingenting fastnar på teflon, hur får dom då fast det i stekpannan?
  •  Om Du lyckas få upp en bil i ljusets hastighet, vad händer då om Du tänder lyktorna?
  •  Varför skruvar jag ner volymen på bilradion när man inte riktigt hittar?
  •  Om man limmar fast en smörgås på ryggen på en katt, och släpper den från tre meters höjd, kommer katten att landa på fötterna eller mackan med smöret neråt?
  • Varför stavas inte palindrom så att det blir samma ord baklänges?
  •  Om man försöker bevisa Murphys lag, kommer det att bli fel då?
  •  Varför hade kamikazepiloter hjälm?
  • Finns det ett annat ord för synonym?
  • Om man försöker strypa en smurf, vad får den då för färg i ansiktet?
  •  Om superlim nu fäster på allting, varför fastnar det inte på insidan av tuben?
  •  Hur vet man att en penna med osynligt bläck har tagit slut?
  •  Var tar den vita färgen vägen när snö smälter?

  •  Varför är det aldrig upptaget när man ringer fel?
  •  Hur betalade riksbanken för sin första sedelpress?
  •  Hur skriver man 0 med romerska siffror?
  •  Om kärleken är blind, varför är det då så populärt med sexiga underkläder?
  •  Om en hartass bringar lycka, vad hände då med haren?
  •  Vad kallar man kaffepausen på en tefabrik?
  •  Vilken är mörkrets hastighet?
  •  Varför måste man boka tid hos en synsk?
  •  Varför trycker jag hårdare på fjärrkontrollen när batteriet håller på att ta slut?
  •  Varför heter det rusningstrafik när bilarna kör som långsammast?
  •   Journalister som rapporterar från svältområden, vad äter de?
  •  Får fisk kramp då de har ätit?
  •  Vad var människan tvungen att gå tillbaka till innan de uppfann ritbordet?
  •  Varför kallas det biljard när det bara är femton bollar på bordet?
  •  Varför heter det hungerstrejk? Det borde väl heta matstrejk?
  •  Varför finns det bara ett konkurrensverk?

Inga av dessa frågor kommer att finnas i de material jag just nu producerar, men det gav mig lite energi!

Däremot kommer jag nog snart att bli ansatt av min egen projektledare, och ursäkten kan nog inte vara, jag ljög?

5 kommentarer Lägg till

  1. Annacarin skriver:

    Underbart! Tack för det skrattet och lycka till med projektledaren.

  2. Michael skriver:

    Harold Göthson nämner på en föreläsning att en paradox är att ha en gemensam världgrund som säger att alla har rätt att tänka olika

  3. Anders Lindh skriver:

    Apsolut är detta en paradox. det handlar nog mer om graden av demokrati. Min egen tanke är ju att en av dom saker som någon annan inte kan ta ifrån mig är just min egen tanke! I min värld handlar dock värdegrunden mer om vad du gör än vad du tänker. Om jag då inte delar värdegrunden utan hela tiden har en annan tanke så blir nog mitt görande lite odrägligt för mig själv.

    En spännande tanke är trots allt om man nu väljer att ha det som en värdegrund. Vad händer då? Spontant får jag säkert igång en hög grad av kreativitet och innovation i detta?

  4. anna skriver:

    Ja det finns en synonym till ordet synonym, likbetydande.

Kommentera

