Min egen kamp mot allt eller inte

Jag känner att jag är skyldig mig själv att skriva på min blogg. Allt för att hålla mitt mål om minst ett inlägg i veckan på plats. Jag kastar ut frågan om rubrik till några av mina kompisar, och får snabbt några klatchiga rubriker att bita i.

”Min egen kamp mot allt”, eller varför inte ”Mitt liv som nej-sägare” eller varför inte ”Medarbetare och motarbetare”. Tack Walle! Från min vän i Arizona som heter Christian kommer begreppet ABC, eller som man säger ”Always Be Closing”  om det är någon som inte tror att han jobbar med försäljning så är det fel.

Jag väljer nog just nu en fråga som Liselotte pratade om på sin föreläsning i Arvidsjaur i veckan. Hennes roll var att vara förebild i företagande. Agendan handlade främst om innovation och om kvinnors företagande inom EU. En del i hennes anförande handlade om balans i livet och att lära sig detta. Hennes slutsats är enkel,  utifrån begreppet ”få balans i livet”. Balans är inget man får utan tar sig.

Hon hade nog en av dom mest brutala frågorna som jag hört någon ställa till ett auditorie på 50 pers. Ett resonemang i detta med balans kokas ned till prioritering och frågan blev;

Om du bara hade en vecka kvar att leva, vad skulle du göra då?

En stark och tydlig fråga som man kanske skulle ställa sig ibland. Jag väljer för egen del att börja göra en sak varje dag som driver mig mot det viktigaste målet jag har. Detta är stulet från en kollega som läst en rapport från Harvard Business Review. 

Eller som dom säger på HBR; Missa aldrig ett tillfälle att handla mot ett uppsatt mål!

3 kommentarer Lägg till

  1. Krister Nordin skriver:

    ”Missa aldrig ett tillfälle att handla mot ett uppsatt mål” låter ju bestickande tydligt och lättfattligt men bör kompletteras.
    Erfarenheten säger också att du aldrig skall sluta att kvalificera ditt mål, dvs kolla om du är på väg till ett mål som fortfarande finns kvar och är önskvärt. Ni som håller på med orientering i olika former tar ju inte ut kompasskurs En Gång och kutar sedan hela vägen, omgivningen ändrar sig, vare sig man vill det eller inte.

    Att sätta upp ett mål och sedan sikta endast mot det kan vara förödande. Målinriktning i all ära men jag värdesätter flexibilitet och anpassningsförmåga högre…

    FWIW

    /krister

  2. Anders Lindh skriver:

    Krister, tack för din kommentar. Du är som alltid gammal och vis. Utmaningen ligger alltid i kvalificeringen….. Ställde mig frågan kring detta i tidigare inlägg, https://anderslindh.wordpress.com/2009/12/21/vad-ar-viktigast-2010/

    Måste bara göra det oftare!

Kommentera

