Hade ett bra möte med en gammal kund och kollega igår! Ett av dom där mötena som gav energi och som också innehöll både visioner och prat kring familj och barn i en skön blandning.
Samtalet stannade i ett begrepp som heter Social CRM . Det första man tänker på när man hör detta begrepp var självklart att det var en twist på kundstödssystem men vi var helt överens om att det är det inte. Den gemensamma uppfattningen stannade vid följande beskrivning
Social CRM är namnet på en affärsstrategi där företag utnyttjar molnbaserade samhällen och kommunikation via dom nya sociala kanalerna för att skapa nya möjligheter till försäljning, marknadsföring och kundservice.
På ren svenska så kan man säga att det handlar om hur man som företag hanterar dom flöden av kommentarer kring mitt varumärke som flödar i sociala media. Då menar vi både positiva och negativa flöden.
Det har fötts något nytt! Månde nu en och annan reklambyrå som haft patent på varumärkesbyggande börja bli lite stressade. Nu har makten kring kommuniktionen flyttats. Hur möter man detta som företag eller organisation? Helt plötsligt handlar nu inte kommunikation om bara det vi gör utåt, utan det börjar även handla om värdegrundsarbete på riktigt.
Hur bygger man upp en strategi för detta? Kan man få stöd i system och applikationer för detta?
Frågorna hopar sig, och vem kan nu leverera detta, är det förändringsledare, organisationskonsulter, reklambyrån eller en systemleverantör?
En annan intressant frågeställning är hur mycket man som företagare skall investera i plattformar som exempelvis facebook. Hur behåller man kontrollen när man inte har kontroll över plattformen?!