Motarbetare och medarbetare

Jag frågade på FB i förra veckan om rubriker till blogginlägg då jag hade idétorka, fick faktiskt några bra förslag . Så här kommer några tankar kring en av dom rubriker jag nu har på min lista.

Jag har just nu två typer av samtal med folk jag möter. Det ena typen av samtal ger energi och är framåtriktade. Ett exempel på detta har du i detta inlägg .Den andra typen är bakåtriktade och som på någotvis handlar om en dialog som inte är avslutad eller är missförstådd. I mitt huvud heter det ”korrigerade samtal” och då i vissa fall korrigerade för både mig och den andra parten.

Kommunikation är ju en gemensam ”tango” men det förutsätter dock att vi båda vill dansa. Symboliken kanske inte är så bra då man i dansen har en som ”för”, men du fårstår säkert vad jag menar. Hur som helst så blir det några slutsatser kring saker.

”Det går fort” – Ja, och då måste man vara fokuserad

”Kan inte säga som jag tycker” – Då måste jag ha mod att göra det

”Har inte förstått att det kunde tolkas på fel sätt ”- Har inte tänkt efter innan jag gjorde

”Jag vet inte vad jag tycker” – nej men så säg det då

”Jag förstår inte men det säger jag inte” – se ovan

”Jag kom inte ihåg” – okej, du kanske skall fokusera lite och göra färre saker

Hur som helst så skiner solen, och jag fortsätter och städar framför min egen dörr!

PS. Det verkliga resultatet av dagen arbete verkar dock stanna vid 10 ”nya” kontakter och tre bokade besök, och det är skönt!

3 kommentarer Lägg till

  1. Mats Wallén skriver:

    En gemensam tango skapa energi för båda parter. det handlar om en uppriktig vilja att driva framåt inte bara hävda sin åsikt. Ibland kan man uppleva en kommentar mitt i som bara ”klipper” av – man står då som ett fån och undrar vad som hände. en intellektuell tango är uppfriskande. Trots att man inte har samma åsikt. den är då berikande och lärande för båda parter.

  2. Micke skriver:

    ” ‘Har inte förstått att det kunde tolkas på fel sätt’ – Har inte tänkt efter innan jag gjorde”
    Jo visst, ibland kanske. Men ibland förvånas man också över hur fel saker kan tolkas, trots att man själv tycker att man tänkt igenom alla möjliga och omöjliga scenarier. Du vet ”Skapa ett idiotsäkert system, så skapar någon en större idiot”, till exempel. Men det handlar kanske inte så mycket om tango då, utan om envägskommunikation som inte fungerat. Jag vet inte (och säger det). Jag vet inte heller om jag med detta inlägg kvalade in i den första eller andra kategorin människor, men det var ett bra blogginlägg och det fick i alla fall mig att fundera ett par minuter på hur folk uttrycker sig.

Kommentera

