Hachi Bachi eller vad det hette?

Är en drink som innehåller Finlandia och desivon, för några av oss som kommer ihåg killing gänget. Igår kväll stiftade jag tillsammans med min gode vän och kollega David (Death by powerpoint), bekantskap med PechaKucha, och det är ingen drink?

PechaKucha är ett presentationsformat i powerpoint som kommer från japan, skapat av några arkitekter. Du har 6 min och 40 sekunder på dig att presentera ditt ämne och du bilderna växlar med 20 sekunder per bild.

Det evenemang jag lyssnade på var arrangerat av Svensk form, som återkopplande använder detta format löpande i kombination med utgivningen av som tidning ”Form”. En smart och bra idé tycker jag!

Jag tror att detta är ett alldeles utmärkt format om man vill främja kreativitet och innovation.

Utmaningen tror jag handlar om att skapa ett övergripande tema och utifrån detta låta dom som pratar göra det ur sitt eget perspektiv. Då tror jag det blir bra.

Jag har aldrig provat formatet själv, även om jag pratar mycket inför folk. Det jag dock gör själv tar med mig som erfarenhet är är kraften i att prata runt en bild, isf den klassiska bullitlistan. Vill oxå påminna mig själv om vad Churchill sa;

”Om jag skall tala en dag, så kan jag börja nu, om jag skall tala en timma, så behöver jag förbereda mig en timma, om jag skall tala en minut, så behöver jag förbereda mig en dag.”
 

Kommentera

