Bry dig om jobbet, eller så gör någon annan det?

on

Jag hinner läsa båda morgontidningarna 1 ggr/v, och det är på helgen då frukosten tar ca 1-2 timmar. Jag stannade vid en artikel som beskrev hur man på Wallstreet utbildar mäklare  eller som man kallar dem i artikeln, ”finansvalpar”.

Han som kör utbildningen beskriver vad som händer om man ifrågasätter de villkor som finns för jobbet;

Gör du det kommer du aldrig att få jobbet. Vad de vill ha på Wall Street är maskiner som jobbar till midnatt och som enbart – och då menar jag enbart – bryr sig om sitt jobb. Och ditt jobb, det är att göra livet enklare för din chef. Inbilla dig ingenting annat.

Längre ned i artikeln pratar man om vilket tryck det är internationellt kring dom kursplatser som finns för att inte tala om dom få arbetstillfällen som finns då man har sökande från hela världen.

Nu har vi kanske inte denna kultur i sverige kring chefskap och att vara anställd. Det jag dock funderar på är om vi inte snart har den globaliserade arbetsmarknad som kan komma att betyda att vi själva måste ta till oss tänket som handlar om kraften att cit. ”bry mig om mitt jobb”?

PS. Funderade i tidigare blogginlägg, på hur detta påverkar min lojalitet?

Kommentera

